Steve Jobs




Apple Inc dahulunya dikenali sebagai Apple Computer Inc ialah sebuah syarikat multinasional yang mencipta alat elektronik, perisian komputer dan lain-lain yang berkaitan dengan perkomputeran samada untuk kegunaan peribadi mahupun pelanggan komersil.  Produk teras Apple Inc adalah terdiri daripada iPhone, alat pemain muzik iPod dan pelbagai jenis komputer Macintosh. Secara rasminya, Apple Inc ditubuhkan oleh pengasasnya Steve Jobs dan Steve Wozniak pada 1 April 1976. Produk pertama yang dicipta ialah Apple I. Syarikat diperbadankan pada tahun 1977. Selama 20 tahun seterusnya, Apple Inc adalah pengeluar terbesar komputer peribadi termasuk Apple II dan Macintosh dan rangkaian Power Mac.

Pada tahun 2001, alat pemain muzik yang sangat diminati ramai iPod dikeluarkan. Kejayaan ini telah melonjakkan nama Apple Inc sebagai pengeluar alat elektronik konsumer yang teratas. Oleh sebab itu, nama syarikat ditukarkan daripada Apple Computer Inc kepada Apple Inc. Fenomena terbaru yang dilakukan Apple Inc ialah apabila ia mengularkan produk seperti iPhone, iPod Touch, dan yang paling terbaru iPad. Pada waktu ini Apple Inc adalah syarikat teknologi terbesar di dunia yang mencatat jualan mencecah AS60 bilion setahun.

Jadi bagaimanakah Steve Jobs dan pakar-pakar di Apple Inc bekerja sehingga boleh mencatat suatu kejayaan yang begitu cemerlang samada didunia teknologi mahupun pencapaian dengan syarikat dalam industri yang lain.


Steven Paul "Steve" Jobs (24 Februari 1955 – 5 Oktober 2011) ialah seorang usahawan dan pencipta berbangsa Amerika Syarikat. Beliau merupakan pengasas, pengerusi, dan bekas CEO of Apple Inc. Jobs juga pernah menjadi ketua pegawai eksekutif Pixar Animation Studios; dan juga menganggotai lembaga pengarah The Walt Disney Company pada tahun 2006, setelah Pixar dibeli oleh Disney. Beliau dihargai sebagai penerbit eksekutif dalam filem Toy Story (1995).

Pada akhir 1970-an, Jobs bersama Steve Wozniak (pengasas bersama Apple), Mike Markkula,dan lain-lain, mereka, membangunkan, dan memasarkan salah satu barisan komputer peribadi yang berjaya di pasaran, iaitu siri Apple II. Pada awal 1980-an, Jobs merupakan antara mereka yang julang kali melihat potensi komersil antara muka grafik pengguna pacuan tetikus yang membawa kepada lahirnya Macintosh. Setelah kalah dalam perebutan kuasa dengan lembaga pengarah pada tahun 1984, Jobs meletak jawatan dari Apple lalu menubuhkan NeXT, sebuah syarikat pembangunan platform komputer yang khusus dalam pasaran pendidikan tinggi dan perniagaan. Pada tahun 1996, Apple membeli NeXT, maka Jobs kembali ke syarikat lama yang ditubuhkannya itu, dan berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutifnya pada tahun 1997 hingga 2011. Pada 1986, beliau memperoleh bahagian grafik komputer Lucasfilm Ltd lalu mengubahnya menjadi Pixar Animation Studios. Beliau kekal sebagai KPE dan pemegang saham majoriti pada 50.1% sehingga Pixar dibeli oleh The Walt Disney company pada tahun 2006. Dengan itu, Jobs menjadi pemegang saham individu terbesar Disney pada 7% dan juga ahli Lembaga Pengarah Disney.

Sejarah perniagaan Jobs telah banyak berbakti kepada imej simbolik seseorang usahawan Silicon Valley yang idiosinkratik dan individualistik, menekankan kepentingan reka bentuk serta memahami peranan penting yang dimainkan oleh estetika dalam menarik perhatian umum. Beliau disanjungi kerana jasanya memajukan pembangunan keluaran-keluaran yang berguna dan anggun pada masa yang sama.
 
Pada 24 Ogos 2011, Jobs mengumumkan perletakan jawatannya sebagai KPE Apple dan bakal digantikan oleh Tim Cook. Atas permintaan beliau, Jobs dilantik sebagai Pengerusi lembaga pengarah Apple.
Pada 5 Oktober 2011, Apple mengumumkan bahawa Steve Jobs meninggal dunia pada usia 56 tahun.

Kehidupan awal

Steve Jobs dilahirkan di luar nikah di San Francisco, California oleh Joanne Carole Schieble, ibunya yang merupakan warganegara Amerika Syarikat, dan Abdulfattah John Jandali, bapanya seorang Arab muslim yang berkebangsaan Syria, dengan kedua-dua mereka itu merupakan penuntut siswazah ketika itu. Bapanya kemudian menjadi profesor sains politik. Seminggu selepas kelahirannya, Jobs diserahkan sebagai anak angkat kepada Paul dan Clara (née Hagopian) Jobs dari Mountain View, Kaunti Santa Clara, California. Mereka memberinya nama Steven Paul Jobs.

Ibu bapa kandungnya kemudian berkahwin dan melahirkan adik perempuan Jobs, iaitu penulis novel Mona Simpson, yang Jobs tidak pernah bertemu sehingga mereka dewasa. Bagaimanapun, perkahwinan ibu bapa kandungnya berakhir dengan penceraian beberapa tahun kemudian. Job tidak suka mendengar Paul dan Clara Jobs digelar "ibu bapa angkat" dan merujuk kepada mereka sebagai ibu bapanya yang tunggal.
Jobs belajar di Sekolah Menengah Cupertino dan kemudiannya di Sekolah Tinggi Homestead di Cupertino, California, dan seringnya menyertai syarahan-syarahan selepas waktu sekolah di Syarikat Hewlett-Packard di Palo Alto, California. Tidak lama kemudian, beliau diupah oleh Steve Wozniak sebagai pekerja musim panas.  Pada tahun 1972, Jobs tamat sekolah tingginya dan mendaftarkan masuk ke Kolej Reed di Portland, Oregon. Walaupun beliau tercicir selepas hanya satu semester, beliau masih meneruskan kelas-kelas audit seperti seni khat di Reed. "Jika saya tidak meneruskan kursus tunggal itu semasa di kolej, Mac tidak akan mempunyai berbagai-bagai muka taip atau fon teruang mengikut kadar," beliau berkata. 

Pada musim luruh tahun 1974, Jobs kembali ke California dan mula menyertai perjumpaan-perjumpaan Kelab Komputer Homebrew dengan Steve Wozniak. Beliau bekerja sebagai juruteknik di Atari, sebuah pengilang untuk permainan video yang popular, dengan tujuan utama untuk menyimpan wang yang mencukupi supaya dapat ke India untuk mencari ketenangan rohaniah. Semasa dekad 1960-an, wisel yang terkandung di dalam setiap kotak bijirin sarapan Cap'n Crunch didapati oleh para pemphreak telefon (dan dipopularkan oleh John Draper) bahawa ia boleh mengeluarkan semula nada penyeliaan 2600 Hz yang digunakan oleh sistem telefon jarak panjang AT&T jika separuh wisel itu dilekatkan dengan pita perekat. Selepas membaca tentang perkara itu dan berjumpa dengan John Draper kemudian, Jobs dan Wozniak memulakan sebuah perniagaan yang tidak lama wujud pada tahun 1974 untuk membina "kotak biru" yang membenarkan panggilan jarak panjang percuma yang haram.

Jobs kemudian mengembara secara menumpang ke seluruh India bersama-sama Daniel Kottke, kawannya daripada Kolej Reed (yang kemudiannya menjadi pekerja Apple yang pertama), untuk mencari kesedaran falsafah. Beliau kembali dengan berpakaian India tradisional serta kepala tercukur. Jobs kemudian kembali ke pekerjaannya di Atari dan ditugasi untuk mencipta sebuah papan litar untuk permainan Breakout.
Menurut Nolan Bushnell, pengasas Atari, Atari ketika itu sedang menawarkan AS$100 bagi setiap cip yang dikurangkan dalam mesin permainan. Jobs tidak mempunyai sebarang minat atau pengetahuan tentang reka bentuk papan litar dan membuat perjanjian dengan Wozniak bahawa beliau akan membahagikan bonusnya dengan sama rata jika Wozniak dapat mengurangkan bilangan cip tersebut. Yang sungguh menghairankan Atari, Wozniak mengurangkan 50 cip melalui sebuah reka bentuk yang sangat ketat sehingga tidak dapat dikilangkan dengan rangkaian pemasangan. Pada masa itu, Jobs memberitahu Wozniak bahawa Atari hanya membayarnya AS$700 (sedangkan yang dibayar ialah AS$5,000) dan oleh itu, bahagian Wozniak adalah AS$350. 

Permulaan Apple Computer

Apabila Jobs yang ketika itu berumur 21 tahun melihat komputer yang direka oleh Wozniak untuk kegunaan diri, beliau meyakinkan Wozniak untuk membantunya dan mereka memulakan sebuah syarikat untuk memasarkan komputer. Syarikat Apple Company diasaskan sebagai sebuah perkongsian pada 1 April 1976. Walaupun tujuan permulaan mereka adalah hanya untuk menjual papan litar bercetak, Jobs and Wozniak akhirnya mencipta sekumpulan komputer siap pasang dan dengan itu, menyertai perniagaan komputer peribadi. Apple I, komputer peribadi pertama yang Jobs dan Wozniak memperkenalkan dijual pada harga AS$666.66, suatu nombor yang dicadangkan oleh Wozniak kerana beliau suka akan digit yang berulang. Apple II, pengganti untuk komputer pertama, diperkenalkan pada tahun berikut. Komputer kedua ini mencapai suatu kejayaan yang unggul dan menyebabkan Apple menjadi satu pemain yang utama dalam industri komputer peribadi yang baru muncul (nascent). Pada bulan Disember 1980, dengan Tawaran Awam Permulaan (IPO) yang amat berjaya, Apple Computer menjadi sebuah perbadanan yang didagang secara awam, dan menyebabkan Jobs menjadi seorang jutawan.

Ketika Apple terus berkembang, syarikat itu mula mencari seorang eksekutif yang berpengalaman untuk membantu menguruskan perkembangannya. Pada tahun 1983, Jobs memikat John Sculley untuk meletakkan jawatannya di Pepsi-Cola untuk menjawat Ketua Pegawai Eksekutif Apple dengan cabaran, "Adakah anda hendak menghabiskan seumur hidup anda dengan menjual air gula, atau anda hendak suatu peluang untuk mengubah dunia?" Pada tahun berikut, Apple mula berbuat demikian dengan iklan televisyen Super Bowl yang berjudul "1984". Dua hari kemudian dalam mesyuarat pemegang saham tahunan pada 24 Januari 1984, suatu Jobs yang penuh beremosi memperkenalkan Apple Macintosh kepada wildly enthusiastic audience; Andy Hertzfeld memerihalkan the scene as "pandemonium". Macintosh menjadi komputer antara muka pengguna grafik yang pertama yang mencapai kejayaan komersil, walaupun ia amat dipengaruhi oleh Xerox PARC. Pembangunan Mac dimulakan oleh Jef Raskin, dan akhirnya diambil alih oleh Jobs.
Sedangkan Jobs merupakan seorang persuasive and charismatic evangelist bagi syarikat Apple, sesetengah pekerja pada zaman itu memerihalkannya sebagai seorang pengurus yang tidak menentu dan tempestuous. Suatu industry-wide sales slump menjelang akhir tahun 1984 menyebabkan deterioration dalam hubungan working relationship Jobs dengan Sculley, dan pada akhir bulan Mei 1985 – menyusuli suatu power struggle dalaman dan pengumuman significant layoffs – Sculley menyingkirkan Jobs daripada tanggungjawabnya sebagai ketua bahagian Macintosh. 

NeXT

Pada tahun 1986, apabila Jobs mendapati bahawa beliau di ketepikan oleh syarikat yang diasaskanya, beliau menjual semua kecuali satu sahamnya dalam syarikat Apple. Pada sekitar masa itu, beliau mengasaskan lagi sebuah syarikat komputer, NeXT Computer. Seperti Apple Lisa, stesen kerja NeXT adalah maju dari segi teknologi, tetapi komputer itu tidak pernah berupaya memasuki aliran utama, khususnya kerana harganya yang mahal. Bagaimanapun, antara mereka yang mampu membelinya, stesen kerja NeXT menarik pengikut yang kuat kerana kekuatan tekniknya, terutama antaranya adalah sistem pembangunan perisian berorientasi objeknya. Jobs memasarkan produk-produk NeXT kepada bidang-bidang saintifik dan akademik kerana teknologi-teknologi inovatif dan uji kajinya yang baru (seperti inti Mach, cip pemproses isyarat digital, dan port Ethernet terbina).

NeXTcube ditonjolkan oleh Jobs sebagai sebuah komputer "interpersonal" yang beliau percaya merupakan langkah yang menyusuli pengkomputeran "peribadi". Menurut beliau, jika komputer berupaya membenarkan orang-orang berkomunikasi dan bekerjasama dengan cara yang mudah, ia akan mengatasi banyak masalah yang dihadapai oleh komputer "peribadi". Jobs telah dikritik kerana tidak memasukkan ciri-ciri perangkaian terbina dalam Macintosh yang asal (menggelarnya "tali pusat ke syarikat"), dan beliau berazam tidak akan mengulangi kesilapannya. Pada zaman ketika e-mel merupakan teks mudah kepada kebanyakan orang, Jobs gemar menunjukkan NeXTMail, sistem e-mel NeXT, sebagai salah satu contoh falsafah "interpersonal"-nya. NeXTMail merupakan salah satu e-mel yang awal untuk mendukung audio dan grafik yang jelas secara sejagat, boleh diklik terbenam.

Jobs mengendalikan NeXT dengan ketaksuban kepada kesempurnaan estetik, ini terbukti dengan benda-benda seperti bekas magnesium NeXTcube. Ini mengakibatkan tekanan yang ketara pada bahagian perkakasan NeXT dan pada tahun 1993 selepas hanya menjual 50,000 buah mesin, NeXT beralih sepenuhnya kepada pembangunan perisian dengan penerbitan NeXTSTEP/Intel.

Kembali ke Apple

Pada tahun 1996, Apple membeli NeXT pada harga AS$402 juta, dan mengembalikan Jobs kepada syarikat yang diasaskannya. Pada tahun 1997, beliau menjadi Ketua Pegawai Eksekutif Apple yang interim selepas para pengarah lembaga lost confidence in dan ousted then-CEO Gil Amelio dalam sebuah boardroom coup. Pada bulan Mac 1998, supaya dapat menumpukan usaha Apple kepada returning to profitability, Jobs dengan segeranya menamatkan sebilangan projek sepertiNewton, Cyberdog, dan OpenDoc. Pada bulan-bulan yang berikut, banyak pekerja mengembangkan ketakutan untuk berhadapan dengan Jobs ketika menaiki lif kerana "taka bahawa mereka tidak akan mempunyai pekerjaan lagi apabila pintu lif dibuka". Realitinya adalah bahawa summary executions Job adalah jarang, tetapi sebilangan mangsa adalah mencukupi untuk terrorize seluruh syarikat. Amalan itu kemudian dikenali sebagai "diStevekan" ("getting Steved").

Dengan pembelian NeXT, kebanyakan daripada teknologi syarikat digunakan dalam produk-produk Apple, khususnya NeXTSTEP, yang berkembang menjadi Mac OS X. Di bawah bimbingan Jobs, jualan syarikat naik dengan ketara dengan pengenalan iMac dan produk-produk lain yang baru; sejak dari masa itu, reka-reka bentuk yang menarik serta penjenamaan yang berkuasa telah memberikan kejayaan yang unggul kepada Apple. Dalam Expo Macworld 2000, Jobs menggugurkan modifier "interim" daripada jawatannya di Apple dan menjadi Ketua Pegawai Eksekutif yang tetap, suatu jawatan yang masih dipegang oleh beliau pada hari ini.
Pada tahun-tahun kebelakangan ini, syarikat Apple telah branched out. Dengan pengenalan pemain musik mudah alih iPod, perisian muzik digitial iTunes, dan iTunes Store, syarikat itu sedang making forays ke dalam bidang elektronik pengguna dan pengedaran muzik. Apple baru-baru sahaja menyertai perniagaan telefon bimbit dengan pengenalan iPhone, suatu telefon bimbit paparan berbilang sentuh, iPod, dan peranti internet. Sementara merangsang inovasi, Jobs juga mengingati pekerja-pekerjanya bahawa "seniman-seniman yang sebenar menghantar",Apa yang dimaksudkan dengan pernyataan itu adlah bahawa penghantaran working produk pada tepat masa adalah sama penting dengan inovasi dan reka bentuk yang menarik.

Jobs bekerja di Apple pada gaji tahunan sebanyak AS$1, dan ini menyebabkannya disenaraikan dalam Rekod Dunia Guinness sebagai "Ketua Pegawai Eksekutif dengan Gaji Yang Terendah". Dalam ucapan keynote 2000 Ekspo Macworld di San Francisco, syarikat itu menggugurkan perkataan "interim" daripada nama jawatannya, dan menyebabkannya menjadi Ketua Pegawai Eksekutif yang kekal. Gajinya di Apple masih dikekalkan pada AS$1 setahun secara rasmi walaupun secara tradisi, beliua telah menerima sebilangan "hadiah eksekutif" yang lumayan,termasuk sebuah jet yang berharga AS$46 juta paa tahun 1999 dan nyaris-nyaris 30 juta saham terhad pada tahun 2000-2002. Oleh itu, Jobs dicompensated well untuk usaha-usahanya di Apple walaupun gajinya hanya sedolar pada nama sahaja. Pendekatan ini mengurangkan personal tax liability kerana di bawah undang-undang cukai Amerika Syarikat sekarang, pendapatan gaji dicukai pada kadar yang jauh lebih tinggi (kini sehingga 35%) berbanding dengan cukai capital gains (kini sebanyak 15% maksimum) yang dikenakan pada keuntungan yang berasal daripada penjualan stock grants. 

Meninggal Dunia

Apple telah melaporkan bahawa kematian Steve Jobs selepas beliau bergelut dengan penyakit akibat kanser pankreas sejak sekian lama. Pada hari kematiannya, laman web Apple telah memetik "Apple telah kehilangan seorang yang genius dan dunia telah hilang lelaki yang luar biasa. Kami bertuah berkerja bersama beliau, seorang mentor yang berinspirasi tinggi. Semoga semangat beliau kekal bersama Apple"."

 

Rahsia Kejayaan Steve Jobs

Mereka bermula dengan wang sebanyak USD1,300 (RM3,900) yang diperoleh daripada hasil jualan kalkulator saintifik milik Stephen Gary Wozniak dan Volkswagen milik Steve Jobs. Dengan wang ini mereka menghasilkan sendiri komputer peribadi di garaj rumah keluarga Steve Jobs. Komputer-komputer ini kemudiannya dijual di pasaran dan pada April  1976,  syarikat Apple ditubuhkan.



Dan kini selepas 35 tahun, Apple merupakan antara syarikat korporat paling berjaya di Amerika Syarikat dan dunia dengan nilai pasaran saham sekitar USD200 billion (RM600 billion) dan hanya beberapa langkah di belakang pencapaian Microsoft.

Apakah yang menjadikan Apple sebagai syarikat korporat yang cukup dikagumi rakan dan pesaingnya? Produk-produk keluarannya seperti iPod, iPhone dan iPad menjadi rebutan di pasaran dan ini dapat dibuktikan apabila di Sydney,  beribu pembeli sanggup berkhemah di luar kedai dua hari sebelum iPhone4 dilancarkan?

Bukan setakat itu, produk keluaran Apple mempunyai golongan pembeli yang cukup setia di mana majoriti mereka yang menggunakannya tidak akan bertukar ke jenama lain walaupun harganya lebih mahal dari produk-produk lain yang seumpamanya.

Jika dirujuk pada majalah-majalah perniagaan di Amerika Syarikat, terdapat banyak faktor yang boleh disenaraikan sebagai penyumbang kepada kejayaan Apple ini. Namun, artikel ini akan menyenaraikan enam faktor utama yang dikenalpasti menjadikan produk-produk Apple sebagai antara produk yang paling berjaya dalam pasaran.

Karisma Kepimpinan Steve Jobs

 

Percaya atau tidak Steve Jobs tidak mempunyai ciri-ciri bos idaman seorang pekerja. Beliau terkenal dengan gaya kepimpinan autokratik dan sukar untuk sesiapa bekerja di bawahnya. Mereka yang pernah bekerja dengannya mengatakan beliau bukan sahaja boleh mengubah keputusan yang telah dibuatnya dalam sekelip mata malah adakalanya beliau akan memalukan mereka yang tidak sependapat dengan pandangannya.

Visi yang idealistic

Tetapi di sebalik itu, Steve Jobs telah berjaya memulihkan Apple yang di ambang kejatuhan, menaikkan keuntungan syarikat dan mengembalikan imej Apple. Harga saham Apple telah meningkat lebih dari 8 kali ganda semenjak beliau menerajui Apple.

Walaupun beliau tegas dan keras dalam memimpin mengikut caranya sendiri, Steve dilihat sebagai seorang pemimpin yang bijak dan mempunyai visi yang idealistik iaitu ‘menghasilkan komputer sebagai suatu alat untuk mengubah dunia’ dan ini membuatkan ramai yang tertarik untuk bekerja dengannya.



Pencipta iPod dan iPhone ini meletakkan tanda aras yang tinggi untuk inovasi dimana beliau merupakan CEO yang sangat obses dalam memastikan produk-produk Apple sempurna dalam setiap perkara. Steve Jobs memastikan produknya adalah yang terbaik kerana beliau  percaya jika ‘anda menghasilkan sesuatu yang amat hebat, maka setiap orang akan mahu menggunakannya’. Malah, dedikasi beliau pada penemuan baru dan kecemerlangan ini telah mencipta budaya yang menjadikan Apple sebagai simbol inovasi.

Matlamat yang Jelas

 

Di Apple, matlamat akhirnya bukannya untuk membuat keuntungan tetapi Apple meletakkan dengan jelas matlamat utamanya ialah untuk ‘merekabentuk, membangunkan dan membawa kepada pasaran produk-produk yang lebih bagus’. Apple percaya dari situ, orang ramai akan menyukai produk-produknya, mendapatkannya dan dari situlah mereka menjana pendapatan.



Kerana itu,  Apple memastikan agar mereka tidak hanya sekadar menghasilkan produk baru yang hanya sekadar berbeza dengan produk pesaing tetapi mereka memastikan produk yang dihasilkan lebih bagus serta mempunyai kualiti tinggi. Bagi Apple, sekadar menghasilkan produk yang  berbeza dan baru itu adalah mudah.

Penekanan pada aspek ‘lebih bagus’ pada produk Apple mencerminkan pendirian syarikat tersebut untuk tidak mahu menjadi sebuah syarikat yang berterusan mengeluarkan produk yang baru hanya semata-mata kerana mahu terus ‘hidup’ tanpa memikirkan kesan jangka panjangnya. Bagi Apple, adalah satu pembaziran apabila sesebuah syarikat itu menggunakan segala sumbernya yang ada termasuk masa bekerja pekerja hanya untuk mengeluarkan produk yang baru yang tidak memberi nilai baru pada pembeli.

Inovasi, Satu Cara Hidup

 

Inovasi merupakan jantung dan nyawa Apple. Di Apple, inovasi tidak dijadikan kenyataan yang ditampal di dinding One Infinite Loop, ibupejabatnya tetapi ia dijadikan cara hidup di syarikat tersebut. Mereka bukan setakat berfikir bagaimana untuk menghasilkan produk baru yang lebih bagus seperti iPod dan iTunes Stores (yang merupakan ‘kedai jualan’ muzik kedua terbesar di US selepas Walmart).


Tetapi mereka juga berterusan mengenalpasti jalan bagi menambahbaik produk sedia agar menjadi lebih bagus, contohnya seperti iPad 2 yang lebih 33 peratus lebih nipis, 15 peratus lebih ringan dan 2 kali lebih laju dari iPad 1. Begitu juga dengan iPod Nano yang merupakan inovasi dari produk asalnya iaitu iPod.


Produk yang mengujakan

Pembangunan produk baru di Apple bermula dari keberanian mereka menghasilkan produk yang benar-benar membuat diri mereka sendiri teruja terlebih dahulu dan adakalanya ia bermula dengan dengan mempersoalkan kemampuan produk sedia ada. Sebagai contohnya idea penghasilan iPhone bermula dengan soalan-soalan pelik seperti di bawah:

“Apa yang kita benci ? Telefon bimbit. Apa yang kita akan ada dengan teknologi sedia ada ? Telefon bimbit dengan Mac di dalamnya. Apa yang kita mahu miliki ? Sebuah iPhone.”

Dan setiap usaha inovasi di Apple diambil begitu serius sehingga ia dipanggil usaha ‘moon shot’ di US. (‘Moon shot’adalah istilah yang digunakan untuk merujuk kepada program angkasa lepas oleh NASA). Mereka bersungguh-sungguh memfokuskan segala sumber yang ada untuk menghasilkan sesuatu produk walaupun kejayaannya di pasaran masih belum pasti sepertimana produk Apple TV, G4 Cube dan MacBook Air yang tidak berjaya di pasaran.

Namun, sebagai sebuah syarikat yang berteraskan inovasi, kegagalan adalah lumrah bagi Apple. Apa yang penting bagi mereka, setiap usaha penghasilan produk inovasi wajib dibuat dengan bersungguh-sungguh kerana apabila produk itu berjaya, kejayaan yang dicapainya adalah besar dan mengatasi kegagalan produk-produk terdahulu.

Ini dapat dilihat jumlah jualan iPhone yang mencecah 45 juta di seluruh dunia setakat tahun 2010. Manakala jualan iPad pula mencecah 3 juta unit hanya dalam masa 80 hari pelancarannya.

Pasukan Kerja yang Istimewa

Tidak semua orang boleh bekerja dengan gaya kerja Steve Jobs dan tidak semua orang boleh bekerja dengan Apple walaupun mempunyai kemahiran dan pengalaman yang banyak. Apple memerlukan pasukan kerja yang mereka gelarkan sebagai ‘pasukan kerja yang istimewa’.

Setiap pekerja di Apple mempunyai fungsi tugas mereka sendiri tetapi terdapat ‘garisan halus’ di antara fungsi-fungsi tersebut di mana setiap dari mereka mesti mampu berkolaborasi atara satu sama lain walaupun mempunyai projek yang berlainan.



Mereka juga hanya akan mengambil pekerja yang merasa tidak puas atau cukup dengan apa yang ada. Pereka produk Apple mestilah seorang fanatik dalam menghasilkan produk yang benar-benar sempurna sehinggakan bentuk skru di bawah MacBook pun dipastikan selari dengan rekabentuk keseluruhan MacBook tersebut. Apple memerlukan pereka produknya mempunyai kepercayaan (belief), nyalarasa (passion) dan komitmen dalam mencapai kesempurnaan.

Kemampuan beremosi

Bagi jawatan jurutera, Apple bukan sekadar mencari mereka yang mempunyai kemahiran teknikal tetapi juga yang mempunyai kemampuan beremosi. Kemampuan beremosi di sini merujuk kepada nyalarasa dan daya tahan yang mampu mendorong diri jurutera tersebut untuk mengatasi segala halangan dari segi teknikal dan rekabentuk bagi memastikan sesuatu projek itu siap mengikut jadual.
Seperkara lagi, tekanan di kalangan rakan sekerja di Apple amat tinggi sehinggakan ketua sesuatu unit atau projek akan ditolak oleh orang bawahan sekiranya pencapaiannya lemah. Menurut Ketua Pegawai Operasi Apple iaitu Tim Cook, Apple bukan tempat bekerja bagi mereka yang mempunyai hati dan semangat yang lemah.

Mampu Membentuk dan Mewujudkan Pasaran Baru

 

Bagi Steve Jobs, sesuatu produk yang dihasilkan tidak semestinya kerana pasaran memerlukannya, tetapi apa yang penting adalah untuk ‘menghasilkan produk yang pasaran yang mahukan sebelum mereka sendiri sedar mereka mahukannya’. Kerana itu Steve Jobs diketahui tidak berpegang pada kaedah kajian pasaran, grup fokus dan sebagainya tetapi dia menghasilkan produk yang beliau mahukan.

Sebagai contohnya, ketika iPhone dan iPad mula-mula diperkenalkan, adakah sesiapa yang mahukannya sebelum ia dijual? Tetapi apabila ia telah djual, hampir setiap daripada kita mahu memilikinya.

‘Cool factor’

Kemampuan berkomunikasi dan perhubungan awam Steve Jobs dikatakan faktor utama produknya berjaya di pasaran. Realitinya itu hanyalah faktor penyokong, faktor utama kejayaannya adalah  faktor ‘cool’ (cool factor) yang ada pada produk tersebut yang terhasil dari  inovasi kreatif, rekabentuk unik yang bergaya, mesra pengguna serta pada harga yang munasabah.

Seperkara lagi, dalam menghasilkan produknya, Apple sedar apa yang penting kepada majoriti pengguna adalah pengalaman menggunakan produk tersebut bukannya teknologi di sebalik produk tersebut. Pengguna lebih teruja dengan kemampuan iPod menyimpan sehingga 1,000 lagu bukannya dengan spesikasi pemacu keras (hard drive) di dalam iPod tersebut.

Persepsi pasaran

Apple juga berjaya membentuk persepsi pasaran bahawa jenamanya adalah jenama berteknologi tinggi sepertimana jenama Chanel dan Polo dalam dunia fesyen. Produk-produk Apple telah menjadi produk yang mendefinasikan identiti pemiliknya di mana pemiliknya dipandang sebagai mereka yang inovatif, bijak, bergaya dan berbeza dengan orang kebanyakkan yang lain.

Rangkaian Produk yang Sedikit

 

Berbanding dengan pengeluar produk telefon bimbit dan komputer riba yang lain, Apple mempunyai rangkaian produk yang sedikit. Ini memudahkan pengguna untuk memahami perbezaan antara produk-produknya dan sekaligus memudahkan pembeli membuat kepurusan untuk membeli.



Sebagai contohnya  bandingkan di laman web berapa banyak jenis telefon pintar yang dijual iPhone dengan jenama Nokia dan Blackberry. Jumlah jenis telefon pintar iPhone boleh dikira hanya dengan satu jari sahaja.

Memfokuskan sumber

Justeru pendekatan yang digunakan Apple  adalah menghasilkan hanya beberapa produk dengan menggunakan segala sumber yang ada di tangan dan menjadikannya berjaya. Mereka percaya jika sesebuah syarikat  menggunakan sumber yang ada untuk mengeluarkan rangkaian atau jenis produk yang banyak, kualiti dan fungsinya akan menurun.

Ini kerana sumber untuk menghasilkan setiap produk  akan berkurangan dek kerana jumlah rangkaian dan jenis produk yang banyak mahu dihasilkan. Produk yang mempunyai kualiti dan fungsi yang rendah tidak akan mampu berjaya di pasaran.

Keenam-enam strategi yang digariskan di atas secara keseluruhannya menggambarkan moto Apple itu sendiri iaitu ‘Think Different’ atau berfikir dengan cara berbeza. Apple memilih untuk menggunakan pendekatan yang berbeza dalam menguruskan perniagaannya yang adakalanya bertentangan dengan teknik pengurusan tradisional yang telah lama diamalkan oleh syarikat-syarikat lain.
Dan perbezaan inilah yang akhirnya meletakkannya sebagai salah satu jenama dan syarikat korporat yang paling berjaya di dunia.

Sumber Rujukan: